سبک زندگی برنامه‌نویسی

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

چهارشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۱۵ ق.ظ
گردل به زبان کوتلین

گردل به زبان کوتلین

اگر از طرفداران جت برین باشید، احتمالا تا کنون با زبان کوتلین آشنا شده‌اید. این زبان از سال ۲۰۱۰ در حال توسعه است و اخیرا به نسخه ۱ دست یافته. حال مدتی است که تیم گردل به فکر ساخت اسکریپت های گردل با کوتلین افتاده اند.

به خاطر استاتیک تایپ بودن و پشتیبانی کامل توسط آیدیا و اکلیپس کاربران پشتیبانی خوبی از تکمیل خودکار دریافت میکنند، همچنین به خاطر پشتیبانی کوتلین از توابع اول کلاس (first class functions) ساختار فعلی گردل حفظ و ارتقا می‌یابد.

هم اکنون نسخه‌ای دمو از این سیستم در گیت‌هاب موجود است

اطلاعات بیشتر


۲۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۰:۱۵ ۰ نظر

JSON Server : سرور رست‌فول فیک

در حین توسعه گاهی اوقات  اتفاق میوفتد که لازم داریم سرور رستی را که هنوز کامل نشده است در سمت فرانت‌اند تست کنیم و کامل نبودن این سرور حتی تست‌های کوچک را هم ناممکن میکند.
بسته‌ی JSON Server به نوعی این مشکل را حل کرده و به شما این امکان را میدهد تا در چند ثانیه یک سرور فیک برای ای پی آی خود بسازید و امتحانش کنید.
برای نصب این بسته باید nodejs و مدیر بسته ی npm را روی سیستم خود نصب داشته باشید و با دستور زیر آن را نصب کنید :
npm install -g json-server
 و سپس در یک فایل با پسوند json اسکیم دیتابیس خود را  ( مانند db.json ) مینویسیم .مانند مثال زیر :

{
  "posts": [
    { "id": 1, "title": "json-server", "author": "typicode" }
  ],
  "comments": [
    { "id": 1, "body": "some comment", "postId": 1 }
  ],
  "profile": { "name": "typicode" }
}
و در آخر با دستور زیر وب‌سرور تست ای پی آی خود را اجرا میکنیم :
json-server --watch db.json
حالا سرور تست شما روی پورت ۳۰۰۰ در لوکال‌هاست دردسترس است.


۱۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۱:۵۰ ۰ نظر
شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۱۰ ق.ظ
نسخه‌ی rc1 فریم‌ورک روبی آن ریلز منتشر شد

نسخه‌ی rc1 فریم‌ورک روبی آن ریلز منتشر شد

فریم‌ورک روبی‌آن‌ریلز یکی از پرطرفدارترین فریم‌ورک‌های توسعه وب‌اپلیکیشن‌هاست که مفاهیم و تئوری‌های بسیاری را از دنیای کتاب‌های مهندسی‌ نرم‌افزار به دنیای واقعی آورده است و الهامبخش فریم‌ورک‌های زیاد همچون لاراول است و شرکتهای معتبر و بزرگی در سراسر دنیا این فریم‌ورک را برای توسعه‌ی بسیاری از سرویس‌های اینترنتی خود مورد استفاده قرار میدهند.

مدتی پیش خبر انتشار نسخه‌ی بتا ریلز ۵ را در نوبی خواندید و برخی از ویژگی‌ای این نسخه شرح داده شد. حالا هم چند ساعتی است که نسخه‌ی rc1 ریلز ۵ منتشر شده است. نسخه‌ای که به نظر برای استفاده‌ تقریبا قابل اتکا باشد و برای کسانی که از ریلز نسخه‌های پایینتر استفاده میکنند نسخه‌ی مناسبی برای شروع ارتقاء به نسخه‌ی جدید این فریم‌ورک است.

۱۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۰:۱۰ ۰ نظر
جمعه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۷:۲۴ ب.ظ
ردیس ۳.۲.۰ منتشر شد

ردیس ۳.۲.۰ منتشر شد

ردیس ( redis ) مدیر دیتابیس این-مموری قدرتمندی است که این روزا تقریبا هرجایی استفاده میشود ، از استارتاپ‌های کوچک تا کسب‌وکارهای اینترنتی بزرگ تقریبا همه این مدیر دیتابیس محبوب و ساده را در استک نرم‌افزاری خود دارند و در کاربردهای مختلف از قابلیت‌ها و سرعت و قدرت آن استفاده میکنند.

تیم توسعه‌ی ردیس روی گیتهاب یکی از غنی‌ترین جوامع توسعه‌ی متن‌باز را حول خود تشکیل داده است و حالا هم نسخه‌ی ۳.۲.۰ ردیس با بهبودهای فراوان منتشر شده و منتظر شماست که آپدیتش کنید :)

۱۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۹:۲۴ ۰ نظر

اساتایل‌گایدی خوب برای آنگولار ۲

تب فریم‌ورک‌های فرانت‌اند از نظر تعداد شاید کمی خوابیده‌است و تب جدیدی برای این حوزه شروع شده: کیفیت! ظهور react تاثیر زیادی بر این حال و هوا داشت و آنگولاری که تا مدتها به نظر میرسید به تنها گزینه‌ی قابل اتکا تبدیل تبدیل شده است اسیر اکوسیستم بی نظیر ری‌اکت شد و ابزارهای فراوان و توسعه ی هرچه بهتر و مفاهیم زیبای طرح شده در آن ورق بازی را برگرداند.
اما آنگولار هنوز ادامه میدهد با آنگولار ۲. استاندارد اکمااسکریپت ۶ و ۷ هم به حق تاثیرات شگرفی بر این حوزه داشت و البته بسیاری از ویژگی‌های خود را از تایپ‌اسکریپت، زبان متن‌باز مایکروسافت برای توسعه فرانت‌اند وام گرفته است. آنهایی که از آنگولار ۲ استفاده میکنند معمولا زبان برنامه‌نویسی جاوااسکریپت انتخابشان نیست و ترجیح به استفاده از تایپ‌اسکریپت است. حالا هم تیم توسعه‌ی آنگولار ۲ یک راهنمای کدنویسی تمیز و استاندارد برای توسعه‌ی برنامه‌ها با این فریم‌ورک در زبان تایپ‌اسکریپت آماده کرده‌است که اگر از آنگولار ۲ استفاده میکنید، رعایت این نکات به شما در تمیز و مرتب و قابل توسعه نگه داشتن کدهایتان کمک میکند.

۱۶ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۰:۲۵ ۰ نظر
يكشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۷:۴۵ ب.ظ
HEAD : تمام تگ‌های درون تگ head

HEAD : تمام تگ‌های درون تگ head

تگ head نقش‌های زیادی را در اسناد html در خود جا میدهد. از عنوان و favicon صفحه تا تگ‌های توضیحات برای موتورهای جستوجو و نوشتن استایل و فراخوانی فایلهای css و js و بسیاری تگ دیگر، اما آیا میدانید دقیقا همه‌ی تگ‌هایی که متداولا درون این تگ استفاده میشود کدام‌ها هستند؟ اگر جواب شما هم مثل من نه است لیست HEAD لیستی تقریبا کامل از تمام گزینه‌های قابل استفاده درون این تگ را روی گیتهاب قرار داده است که بد نیست نگاهی به آن داشته باشید شاید در پروژه بعدیتان تگهای بیشتری درون head داشتید :)

۰۵ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۹:۴۵ ۱ نظر