روزهای اول شروع وبلاگ نوبی همراه بود با انتشار نسخه‌های جدید از زبان‌ روبی و فریم‌ورک ریلز و به همین مناسب‌ها تصمیم دارم در چند پست زبان روبی، ویژگی ها و کاربرد‌های این زبان را به اختصار تشریح کنم.

زبان برنامه‌نویسی روبی این روزها یکی از زبان‌های پر استفاده در دنیاست.روبی یک زبان برنامه نویسیست که در سال 1993 توسط یوکیهیرو ماتسوموتو که بین برنامه‌نویسان به متز شهرت دارد، معرفی شد. به گفته ی متز دلیل عمده ی طراحی این زبان ساخت یک زبان برای لذت بردن  برنامه نویسان از برنامه‌نویسی در عین کاربردها  و کیفیت کد است. زبانی که برنامه نویسان با آن شادند.
 
متز در طراحی اولیه روبی از زبان‌هایی چون پرل، اسمال‌تاک، آیفل، ایدا و زبان های دیگر الهام گرفته است. کاری که او کرد ایده گرفتن از ویژگی‌های خوب این زبان‌ها و ساخت یک زبان برنامه نویسی با آن ویژگی ها بود که روبی نامیده شد.
 
روبی یک زبان مفسری است (درمقابل زبان‌های کامپایلری) و مدیریت‌حافظه را هم بصورت خودکار انجام میدهد. یک مثال از زبان‌های کامپایلری میتواند سی باشد یا حتی جاوا. در روبی همه چیز زمانی که برنامه اجرا شد، اجرا میشود و در موقع اجرای بخش مورد نظر خط به خط خوانده شده و به زبان ماشین تبدیل میشود. 
 
مفسر استاندارد روبی تا قبل از نسخه‌ی ۱.۹ MRI بود که پس از آن نسخه به YARV که نسخه‌ی بهینه‌تری از MRI بود تغییر یافت. مفسرهای دیگری هم امروزه ساخته شده اند مانند روبینیوس که در این نسخه تقریبا تمام مفسر را به زبان روبی نوشته اند و همچنین jRuby که نسخه‌ای از مفسر روبی برای اجرا بر روی jvm است.

در روبی میتوان با پارادایم‌های مختلف برنامه‌نویسی همچون برنامه‌نویسی روالی، فانکشنال و شی‌گرا اقدام به ساخت برنامه‌ها کرد.

این روزها عمده‌ی استفاده‌ از روبی به دلیل شهرت و محبوبیت فریم‌ورک روبی‌آن‌ریلز است که به دلیل سادگی و ساختار مهندسی شده و کیفیت خوب زبان در پروژه‌های کوچک و بزرگ زیادی درحال استفاده است. نمونه‌ی پروژه‌هایی که با ریلز پیاده‌سازی شده‌اند را میتوان توییتر و گیتهاب را مثال زد. اما علاوه بر این‌ها روبی یکی از زبان‌های محبوب بین مدیران سیستم به عنوان زبان اسکریپت‌های روزانه است. ابزارهایی مانند chef و vagrant هم با روبی نوشته‌شده و از قدرت این زبان استفاده میکنند.

در قسمت‌های بعدی وارد جزییات زبان میشویم و پیاده‌سازی برنامه‌ها در این زبان را بررسی میکنیم.